KAHOOT AND GOOGLE FORM AS ALTERNATIVES TO EVALUATE ISLAMIC RELIGIOUS EDUCATION LEARNING IN THE DIGITAL ERA

Authors

  • Syarifah Fadhilah Nasution STAI Nida El-Adabi, Bogor, Indonesia Author

Keywords:

Learning Evaluation, Kahoot, Google Form

Abstract

This study aims to describe the effectiveness of using Kahoot and Google Form for evaluating the learning process. Google Form and Kahoot are used so that the evaluation of Islamic religious education learning is more fun and not monotonous so as not to bore students. The rapid development of technology, especially in the field of education, requires teachers to be able to innovate, such as by utilising technology as a means of learning media and as a learning evaluation tool. This research uses the SLR (Systematic Literature Review) method by reviewing 10 accredited national articles obtained from Google Scholar over the past 4 years. The results of the study show that Google Form and Kahoot are successfully used as an alternative evaluation tool in the distance / online teaching and learning process and seeing the convenience provided by Kahoot and Google Form in the effectiveness of assessment for teachers, both in terms of time, energy and cost as well as the ease for students to work on questions and can immediately see the results of their evaluation achievements, Kahoot and Google Form can also be used as a very effective and efficient evaluation media used in the process of assessing student learning outcomes, especially in Islamic Religious Education lessons.

References

Adelia, Miftahurrahmah, Nurpathonah, Zaindanu, Y., & Ihsan, M. T. (2021). The role of google form as an assessment tool in ELT: Critical review of the literature. Indonesian Journal of Research and Educational Review, 1(1), 58–66. https://doi.org/10.51574/ijrer.v1i1.49.

Afiq Ma’ruf & Alfurqan. (2022). Analisis Penggunaan Aplikasi Kahoot Sebagai Digital Game Based Learning Dalam Evaluasi Pembelajaran Pai Di Sma Negeri 2 Padang Universitas Negeri Padang. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini . Volume 4, Nomor 5, November 2022; 1276- 1287.

Arifin, A. N., & Hala, Y. (2015). Pemanfaatan Kahoot sebagai quiz game interaktif bagi pendidik di Kabupaten Gowa. 526–529.

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Batubara, H. H., & Ariani, D. N. (2016). Workshop Penggunaan Google Form Sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Pada Dosen-Dosen Studi Islam. Jurnal Al-Ikhlas, 2(1), 39–44.

Bramastia, & Purnama, E. K. (2021). Jurnal EPISTEMA. Jurnal EPISTEMA, 2(1), 83–88.

Citra Suryanovika, (2020) “Google Forms: An Assessment Tool Accommodating the Generation- Z Students’ Learning Needs”, E-Structural, Vol. 2, No2, h. 140.

Deka, M. (2018). Pengembangan Tes Diagnostik Menggunakan Aplikasi Google Form Materi Momentum Dan Implus Untuk Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(10).

Didi, N. J. (2013). Pengembangan Evaluasi Pembelajaran. IAIN Kudus

Dony, A. R. (2019). Evaluasi Pengajaran Bahasa Arab Dengan Media Online Google Di Perguruan Tinggi. Jurnal Al Mi’yar, 2(1), 85–104.

Dwi, P. & Alifi, N. P. N. (2018). Pengembangan Media Evaluasi Pembelajaran Sejarah Berbasisi Google Formulir Di SMA N 1 Prambatan. ISTORIA: Jurnal Pendidikan Dan Sejarah, 4(1), 1- 8.

Hartanti, D. (2019). Meningkatkan motivasi belajar siswa dengan media pembelajaran interaktif game kahoot berbasis hypermedia. Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Dengan Media Pembelajaran Interaktif Game Kahoot Berbasis Hypermedia, 1(1), 78–85. https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/snpep2019/article/view/5631.

Maya Febriani Chandra, dkk., (2023). Literatur Review : Pengembangan Media Kahoot Sebagai Media Pembelajaran Siswa. Jurna Ilmu Pendidikan Muhammadiyah Kramat Jati. Volume 4 No 1.

Megasari, R. (2014). PENINGKATAN PENGELOLAAN SARANA DAN PRASARANA PENDIDIKAN UNTUK MENINGKATAN KUALITAS PEMBELAJARAN DI SMPN 5 BUKITTINGGI. 2, 636–648.

Mondry. (2008). Pemahaman Teori dan Praktik Jurnalistik. Bogor: Ghalia Indonesia.

Mulatsih, B. (2020). Penerapan Aplikasi Google Classroom, Google Form, dan Quizizz dalam Pembelajaran Kimia di Masa Pandemi Covid-19. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(1), 16-26. https://doi.org/10.51169/ideguru.v5i1.129.

Sodiq, M., Mahfud, H., & Adi, F. P. (2021). Persepsi Guru Dan Peserta Didik Terhadap Penggunaan Aplikasi Berbasis Web "Quizizz" Sebagai Media Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Didaktika Dwija Indria, 9(5). https://doi.org/10.20961/ddi.v9i6.49324.

Kurniawan, M. C. D., & Huda, M. M. (2020). Pengaruh Penggunaan Quizizz Sebagai Latihan Soal Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V SD. Jurnal Pena Karakter, 3(1), 37-41.

Mardiana, T., & Wiyat Purnanto, A. (2017). Google Form Sebagai Alternatif Pembuatan Latihan Soal Evaluasi.

Https://Journal.Unimma.Ac.Id/Index.Php/Urecol/Article/Download/1582/701/, 183– 187

Muhammad I, D. (2018). Penggunaan Google Forms Sebagai Media Pemberian Tugas Mata Kuliah Pengantar Ilmu Sosial. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 10(1), 120–152.

Nunung, N. (2014). Evaluasi Pembelajaran: Sebuah Kajian Teori. Jurnal Edueksos, 3(1), 73– 86.

Rahmawati, dkk. (2019). Implementasi Kahoot sebagai Instrumen Tes Pembelajaran Fisika di Era Digital. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan (SENDIKA):Volume 3, 2019, pp. 23-34.

Rahmiyati, S. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Google Form dalam Meningkatkan Pelaksanaan Supervisi Pendidikan Pengawas Madrasah. Jurnal Pendidikan Madrasah, 4(2), 201–209. https://doi.org/10.14421/jpm.2019.42-08

Rosiyanti, H., Muthmainnah, R. N., Ismah, I., Sari, E. N., Lukman, H. S., & Imswatama, A. (2022). Pelatihan penggunaan aplikasi kahoot dalam membuat kuis online pada guru smp di sukabumi cikole. AN-NAS:Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 15–20, 15–20.

Sawaluddin. (2018). Konsep Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Islam. Jurnal Al-Tariqah, 3(1), 39–53.

Sihotang, H. (2020). Penggunaan Media Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen di Masa Pandemi Covid-19. IMMANUEL: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 1(2), 63–75. https://doi.org/10.46305/im.v1i2.16.

Triandini, E., Jayanatha, S., Indrawan, A., Werla Putra, G., & Iswara, B. (2019). Metode Systematic Literature Review untuk Identifikasi Platform dan Metode Pengembangan Sistem Informasi di Indonesia. Indonesian Journal of Information Systems, 1(2), 63. https://doi.org/10.24002/ijis.v1i2.1916.

Ulhusna, M., Dewimarni, S., Rismaini, L., & YPTK Padang, U. (2021). Sosialisasi Quizizz sebagai Media Pembelajaran Berbasis Digital pada Masa Pandemi. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 2797–345. http://openjournal.unpam.ac.id/index.php/Pekomas156http://openjournal.unpam.a c.id/index.php/Pekomas.

Unik Hanifah Salsabila, dkk., (2003). Efektivitas G-Form Sebagai Media Evaluasi Dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Sosial dan Keagamaan Volume 20 Nomor 3 Januari.

Wahid, A. H., Muali, C., & Mutmainnah, M. (2018). Manajemen Kelas Dalam Menciptakan Suasana Belajar Yang Kondusif; Upaya Peningkatan Prestasi Belajar Siswa. Al-Fikrah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(2), 179. https://doi.org/10.31958/jaf.v5i2.1106.

Wardana, M. N. M., Rahmawati, P. R., & ... (2022). Penggunaan Kahoot! sebagai Alat Evaluasi dalam Pembelajaran Etika Profesi Kelas X Akuntansi SMKN 2 Blitar, Efektifkah? … National Seminar on …, 2(3), 42 49. http://conference.um.ac.id/index.php/nsafe/article/view/2485%0Ahttp://conferen ce.um.ac.id/index.php/nsafe/article/download/2485/1681.

Widianto, E. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Journal of Education and Teaching, 2(2), 213-224.

Wulandari, P., Maswani, & Husnul Khotimah. (2019). Google Form Sebagai Alternatif Evaluasi Pembelajaran Di SMAN 2 Kota Tangerang. E-Jurnal Untirta, 2(1), 421–425. http://jurnal.untirta.ac.id/index.php/psnp/article/view/5640/0

Yulinda, E. S. (2017). Pemetaan Kualitas Empirik Soal Ujian Akhir Semester Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia SMA Di Kabupaten Klaten. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 21(2), 142–152.

Additional Files

Published

2024-02-29

How to Cite

KAHOOT AND GOOGLE FORM AS ALTERNATIVES TO EVALUATE ISLAMIC RELIGIOUS EDUCATION LEARNING IN THE DIGITAL ERA. (2024). International Conference of Bunga Bangsa, 2(1), 610-626. https://journal.epublish.id/index.php/icobba/article/view/68

Similar Articles

1-10 of 54

You may also start an advanced similarity search for this article.